1. Home
  2. Docs
  3. مستندات CWMP
  4. پروتکل
  5. CWMP چیست

CWMP چیست

CWMP در واقع یک پروتکل لایه اپلیکیشن است . این پروتکل توسط Broadbandforum در TR069 ( گزارشات تکنیکال ) و برای مدیریت از راه دور تجهیزات سمت مشتریان , که اصطلاحا به آنها ( CPE – customer-premises equipment ) گفته میشود , که از طریق شبکه جهانی متصل هستند طراحی شد .

گزارش TR069 که در واقع پروتکل و روش مدیریت CPE را تشریح میکند , برای ارتباط بین یک دستگاه CPE و یک سرور ACS در نظر گرفته شده است . این پروتکل عملکرد هایی را مشخص میکند که این عملکردها منجر به این میشوند که سرویس ACS میتواند در CPE اقدام به آپدیت نرم افزار یا Firmware نماید , ماژولهای نرم افزاری را در صورت وجود مدیریت کند , وضعیت عملکرد یا وضعیت performance دستگاه CPE را برآورد نماید و یا اقدام به عملیات های عیب یابی کند .

CWMP یک پروتکل دو طرفه است که امکان ارتباط بین CPE و ACS فراهم میکند . این عملکرد هم شامل تنظیم خودکار با اطمینان بالا و هم کنترل سایر عملکرد های مدیریتی CPE در یک چهارچوب است . این پروتکل یک رفتار و مدل ارتباط ثابت برای دستگاههایی مثل مودم,روتر,گیت وی همانند دستگاههای یک کاربر نهایی مثل ستاپ باکس یا IP-Phone دارد . مشخصات فنی مربوط به این پروتکل توسط BroadbandForum مدیریت و در هر بازه زمانی که بازبینی و نهایی شوند , توسط همین تیم منتشر میشوند .

اولین نسخه از TR069 در May سال 2004 که برابر با اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۳ است ,منتشر شد . سپس اصلاحاتی در 2006 و 2007و2010 و July 2011 داشتند که تا نسخه ۱.۳ ادامه داشت و سپس در November 2013 که برابر با آبان ماه ۱۳۹۲ است , نسخه ۱.۴ منتشر شد .

پروتکل مدیریت CPE عملکردهای مختلفی را پشتیبانی میکند ولی عملکرد های اصلی این پروتکل به شرح زیر است :

  • پیکربندی خودکار و تامین سرویس داینامیک
  • مدیریت Firmware و نرم افزار
  • مدیریت ماژول های نرم افزاری
  • مانیتورینگ وضعیت و کارآیی دستگاه
  • عیب یابی

سرویس ACS با استفاده از CWMP میتواند یک روش برای اقدامات گروهی و Bulk باشد .

این مدل کارکرد پروتکل در مدیریت یکپارچه برای اقدامات گروهی برای چندین دستگاه منجر به افزایش کیفیت و بهبود تجربه اپراتور و سرویس دهنده خواهد شد . این راه حل چرخه عمر سرویس پهنای باند را میتواند بسیار ساده نماید و در عین ساده سازی رضایت مشتری را نیز افزایش دهد و به دلیل سیستماتیک شدن بسیاری از عملکردها هزینه های عملیاتی را نیز کاهش خواهد داد .

How can we help?