• تلفن09131941966
  • ایمیلinfo@kimiaacs.ir
  • آدرساصفهان - خیابان جی - خیابان خواجه عمید - بوستان ۶ - پلاک ۴
  • ساعتهای آزاداز ساعت ۸ صبح الی ۱۶ بعدازظهر
  • تلفن09131941966
  • ایمیلinfo@kimiaacs.ir
  • آدرساصفهان - خیابان جی - خیابان خواجه عمید - بوستان ۶ - پلاک ۴
  • ساعتهای آزاداز ساعت ۸ صبح الی ۱۶ بعدازظهر

کلیت یک سشن TR-069

پروتکل TR-069 به گزارش تکنیکال اشاره میکند که توسط Broadband Forum منتشر شده است و این گزارش پروتکل مدیریت شبکه گسترده تجهیزات محل مشتری ( CPE ) یا همان CWMP را تعریف میکند . CWMP برای این توسعه پیدا کرده است تا اجازه دهد سرویس دهنده های پهنای باند, تجهیزات ارتباطی را در محل مشتری مثل خانه یا دفتر کار تحویل دهند یا مدیریت و کنترل نمایند .

در ابتدا هدف از پروتکل TR-069 برای روتر های و مودم های خانگی یا حداکثر گیت وی های شرکتی بودند . به تدریج این پروتکل برای پوشش انواع شبکه های خانگی یا شرکتی تکامل یافت . در این بین دستگاههای VoIPپیشرفته,پخش کننده های تصویر set-top-box , دستگاههای storage شبکه NAS , فمتو سل ها و انواع و اقسام دستگاههای دیگر که قابلیت مدیریت از طریق شبکه ارتباطی را داشتند از طریق پروتکل TR-069 مجهز شدند .

مدیریت تجهیزات ( CWMP ) به سرویس دهنده امکان و دسترسی زیادی روی دستگاههای سمت مشتری ارایه میکند.این شامل عملیاتی مثل “zero-touch” یا نصب بدون دخالت دست , تنظیم دستگاه یا فعال سازی یک سرویس جدید, مدیریت firmware های دستگاه و عیب یابی دستگاه میتواند باشد .

معماری کلی یک سشن TR-069 از سرور KimiaACS تا تجهیزات سمت مشتری
معماری کلی یک سشن TR-069 از سرور KimiaACS تا تجهیزات سمت مشتری

اساس یک سشن TR-069

اساساً، TR-069 ارتباط بین یک سرور KimiaACS و یک یا چند دستگاه که CWMP آنها فعال باشد را , توصیف می کند.این دستگاه ها به طور معمول در سمت محل مشتری و در شبکه مشتری فعال هستند .این فعل و انفعال به وسیله یک سری فراخوانی های Remote یا RPC انجام میشود ( Remote Procedure Call )

همه سشن های ارتباطی ابتدا با یک سشن Inform توسط دستگاه شروع میشوند که از سمت دستگاه به سمت سرور ACS برقرار میشود که معمولا به این عملیات “اطلاع رسانی” یا “پیام اطلاع رسانی” نیز گفته میشود . یک پیام Inform و در نتیجه یک سشن TR-069 همیشه برای یک دلیلی برقرار میشود که این دلیل Event نام گزاری میشود . این رویدادها عملیات CWMP را هدایت می کنند.

قبل از این که وارد تشریح و توضیح مربوط به Event ها بشویم یک ساختار کلی از یک سشن TR-069 را مشاهده فرمایید .

کلیت یک سشن ارتباطی HTTP بین دستگاه و سرور KimiaACS
کلیت یک سشن ارتباطی HTTP بین دستگاه و سرور KimiaACS

۱ – اول دستگاه یک سشن TCP را با KimiaACS آماده سازی میکند و قبل از شروع نیز این ارتباط را secure خواهد کرد .

۲ – دستگاه هر سشن TR-069 را با یک پیام Inform RPC به سمت KimiaACS شروع میکند که همراه این پیام آرگومان هایی ارسال خواهد کرد که این آرگومان ها شامل Event نیز خواهد بود که دلیل برقراری ارتباط است که این رخداد با پروتکل HTTP انجام میشود .

۳-در پاسخ HTTP سرور KimiaACS باید یک InformResponse ارسال کند که پس از پردازش آن توسط دستگاه یعنی عملیات Inform تمام شده و سشن برقرار شده است .

۴ – در این مرحله دستگاه دیگر چیزی برای ارایه KimiaACS ندارد پس یک درخواست HTTP خالی ارسال میکند که این ممکن است در هر لحظه از سشن اتفاق بیوفتد و سپس دستگاه منتظر دستورات KimiaACS خواهد بود ( اگر دستوری برای ارسال وجود داشته باشد )

۵ – در این قسمت و در پاسخ درخواست خالی ارسال شده KimiaACS اقدام به ارسال RPC خود نموده و مثلا GetParameterValues به دستگاه ارسال میکند تا مثلا مقادیر برخی از پارامترها را از دستگاه دریافت کند .

۶ – دستگاه درخواست KimiaACS دریافت کرده و پردازش میکند و سپس مقادیر درخواستی را در قالب GetParameterResponse به صورت یک درخواست HTTP پاسخ خواهد داد .

۷ – سرور KimiaACS به همین ترتیب مابقی درخواست های خود را مثل SetParameterValues جهت اعمال تغییرات در پارامترهای دستگاه یا SetParameterAttribute و یا دیگر متدها ارسال خواهد کرد .

۸ – زمانی که سرور KimiaACS دیگر دستوری برای ارسال نداشته باشد باید مشابه آنچه دستگاه در مرحله ۴ انجام داد , اینجا باید KimiaACS انجام داده و یک پاسخ HTTP خالی ارسال نماید .در این زمان هر دو طرف ارتباط را تمام شده در نظر گرفته و سشن TR-069 بسته شده و ارتباط قطع خواهد شد .

کلیت یک سشن TR-069 به همین ترتیب خواهد بود .